DE LA POSTGUERRA FINS ALS ANYS 70 I LES
SEUES REPERCUSSIONS SOBRE LA PRODUCCIÓ NARRATIVA DE L´ÈPOCA.
Repressió
després de la guerra
Una vegada que va
finalitzar la guerra es van prendre una sèrie de mesures que van afectar tant
al àmbit polític com al literari. Algunes d´aquestes mesures fóren:
• Extinció de les institucions republicanes.
• Anul·lació
del Estatut i de totes les institucions catalanes.
• Supressió dels organismes i institucions
culturals.
• Abolides les institucions
democràtiques.
•
Declarats
il·legals els partits polítics.
• Anul·lació dels sindicats.
• Sense
llibertat d’associació, de premsa,
de pensament ni d’expressió.
• Prohibició de l’ús públic i oficial del valencià i el català, s´opta pel
castellà.
Les etapes
del franquisme
1.- 1939-1946: Època de màxima repressió
Aquesta època va ser
una de les pitjors per als escriptors ja que la repressió va ser molt forta. Es
van produir diverses situacions que afectaren als escriptors com van ser:
•
Execucions, prohibicions, i desaparició de la
vida pública dels que defensaven la llengua catalana.
•
Sols
eren permeses les mostres de caire folklòric i religiós.
•
Aïllament cultural i censura, sense
editorials, sense crítica i, sense lectors.
•
Resistència cultural amb reunions clandestines
a cases particulars i edicions d’obres d’amagat.
2.- 1946-1955: Consolidació de la dictadura
Ja en 1946 es va iniciar la consolidació de la dictadura
a Espanya. Amb el final de la segona Guerra Mundial es va donar una
liberalització de la literatura catalana, que tornà a ser pública.
Reaparegueren i nasqueren noves editorials: Moll, Edicions 62, Proa, Tres,
Quatre, etc. A més es van crear premis literaris com el "Joanot
Martorell" de novel·la. També es recuperà el teatre i sortiren revistes en
forma de llibre o dependents de centres religiosos. Van aparèixer els primers
exiliats durant la guerra. Finalment la llengua tornà a l'ús literari.
3.- 1955-1970: Món cultural
Ja en 1955 va
començar la producció normal de novel·les. En 1960 aparegué la Llei de Premsa,
que posarà fi a la persecució del català, però continuarà la seua censura.
També es van crear empreses privades i van aparèixer dues generacions de
escriptors: els que tornaven a la llum pública i els que iniciaven la seua
tasca intel·lectual. Els primers escriptors fan obres testimonials sobre la
seua vida durant la guerra, com per exemple a l'exili, al front o als camps de
concentració. Els més joves de l'època hagueren de aprendre de manera autodidacta.
El punt bàsic del seu programa va ser normalitzar definitivament la llengua.
Actituds
davant la repressió
Les actituds que podien tomar els escriptors
davant la repressió eren:
·
Incorporar-se
al nou règim canviant les seues ideologies i renunciant a la seua propia
llengua (Eugeni d’Ors).
·
Exiliar-se ( Mercè Rodoreda )
o Primer a França
o Després a Amèrica
·
L’exili
interior ( Clandestinitat): replegament defensiu per demostrar que el
franquisme no havia aconseguit ensorrar la cultura catalana.
Conseqüències de la repressió per als
escriptors
Es va tenir una gran
repressió contra els escriptors:
·
Depuracions
professionals , deportacions o penes de presó als escriptors
o Fi de l’activitat dels escriptors que
havien començat abans de la Guerra Civil.
o Falta de referencies per als escriptors que
apareixen a partir de 1939
·
Falta
d’escriptors, d’editors i lectors.
Aïllament de models exteriors.
Aïllament de models exteriors.
o Producció narrativa:
-Fidel als gèneres tradicionals.
- Desfasada respecte les tècniques modernes.
-Fidel als gèneres tradicionals.
- Desfasada respecte les tècniques modernes.
LA
NARRATIVA DE POSTGUERRA
La narrativa es
va vore molt afectada per la repressió. Només a partir dels anys 40 i 50 va
començar a apreciar-se un reviscolament de la narrativa, que podem classificar
en diversos corrents:
•
- La novel·la psicològica.- Aquesta narrativa es caracteritza per deixar de
banda l’argumentació i centrar-se en la vida interior. El lector coneix, a
través del narrador omniscient, tot el que el protagonista pensa, sent i
recorda. Destacaren Mercè Rodoreda i Llorenç Villalonga.
•
- La novel·la realista.- També
coneguda com a realisme social, pretén denunciar l'opressió que pateixen les
classes populars, amb obres pròximes quant al contingut i la tècnica. Destacà Enric
Valor.
•
- La novel·la testimonial.- És un tipus de novel·la realista que pretén contar experiències pròpies
viscudes per l’autor, sobretot de fets relacionats amb la Guerra Civil,
l’exili, la postguerra, els camps de concentració... Destacà Teresa Pàmies i
Maria Aurèlia Capmany.
•
- La novel·la experimental.- Aquest
tipus de narrativa consisteix a crear textos experimentant amb tècniques, temes
i recursos nous. Destacà Manuel de Pedrolo
•
- La narrativa fantàstica.- Aquestes
van sorgir cap als anys 50, influïdes pel cinema o la pintura. Presenten un
gust per la temàtica i els recursos fantàstics, imprevisibles i màgics, que
desperten la sorpresa en el lector. Destacaren Pere Calders i Joan
Perucho
LA NOVEL·LA A L´EXILI
Amb la instauració de la dictadura es va donar una pèrdua
de les llibertats (politiques, culturals…), açò va donar cap a una censura que
no deixava la publicació de determinades obres. Per aquest motiu es va produir
l’exili d’una generació d’escriptors cap a França o América. Els exiliats
organitzaren una vida cultural activa en català: jocs florals, premis,
editorials i revistes.
Trets
característics d’aquesta literatura:
Els
trets més característics d’aquesta literatura eren:
o La literatura es fa a partir de l’experiència immediata
o Conté notes exòtiques estretes del nou
espai on es mou l’escriptor.
o Inclou el tema de l’enyorament.

o Incorpora el sentiment de frustació i la
fatalitat del destí.

o Denuncia la guerra i les seues
conseqüències
No hay comentarios:
Publicar un comentario