5.
Explica en quina mesura la narrativa curta de Quim Monzó reflecteix
la societat contemporània i amb quins recursos literaris ho fa.
Quim
Monzó (Barcelona, 1952) és autor d’uns quants llibres de contes1,
alguns excepcionals, en els quals no ha usat mai aquella llengua
ortopèdica que va convertir bona part de la literatura catalana en
un cadàver encarcarat. La millor referència de la seua narrativa
curta la tenim en Vuitanta-sis contes (1999). Els contes de Quim
Monzó sorprenen i pertorben. La seua lectura permet advertir el
rigor de l’autor en la tècnica d'armar la narració curta i la
uniformitat d'un estil que no té res a veure amb la simplificació
lingüística. Cada una de les paraules que escriu Quim Monzó és
insubstituïble i fascinadora.
La
seua prosa captiva perquè no tendeix a l'ornament ni a la retòrica,
sinó perquè cada paraula, cada frase, aconsegueix desfer-se del seu
ús diari neutre, assolint d'aquesta manera la restitució del seu
valor original; així, les frases fetes deixen de ser tòpiques. Es
pot dir que la prosa de Monzó és tan inimitable com la de tots els
grans escriptors. Els seus contes són un reflex de la societat
contemporània perquè una bona quantitat se centren al voltant dels
conflictes sentimentals, tant per l'espai dedicat a narrar la solitud
de les parelles com pel que es fixa en els trasbalsos i les
contrarietats que ha de patir i superar un individu solitari per
aconseguir qualsevol companyia.
Monzó
fa que les històries esquiven qualsevol temptació melodramàtica i,
optant per una mirada violenta i seca, narra els trasbalsos
quotidians del sexe i l'amor amb fredor. Un altre fil temàtic és el
que converteix la narració en una guia contemporània de la vida
exasperada d’una gran ciutat. La solitud, la desesperança,
l'avorriment i els actes incomprensibles i rutinaris de cada dia
queden reproduïts en les voltes que peguen els personatges de Monzó
entre les cares anònimes dels veïns dels carrers i els clients dels
bars, insegurs i a la recerca de no se sap ben bé quina il•lusió.
Aquests
camins sense rumb que emprenen els protagonistes de molts de contes
de Monzó solen convertir-se en una barreja indefinida de ritu i joc.
Són estratègies per a retardar la bogeria i la desolació. Un altre
grup temàtic és la faula moral, així com els que exploren
l’activitat d'escriure i crear, les paradoxes, les ambigüitats i
els enigmes que acompanyen l’acte de fer literatura. Els seus
contes admeten diverses lectures perque Quim Monzó ha tingut el
suficient respecte pel lector per traçar múltiples i desconcertants
camins.
No hay comentarios:
Publicar un comentario