T13
Descriu les característiques bàsiques de l’escriptura teatral
actual
A
partir del 1975 i durant ben bé deu anys la feina i la funció de
l’autor teatral es van diluir en la construcció espectacular
coŀlectiva. El teatre es desentenia de la paraula dramàtica, de tot
allò que fera pudor a literatura. Els protagonistes eren ara
els directors, l’expressió corporal i la imatge, i les tècniques
de treball coŀlectiu. En aquest context, grups com Els Joglars, que
havien iniciat la seua llarga trajectòria el 1962, es consolidaven
com a companyia històrica i, alhora, altres agrupacions es van
organitzar precisament en aquesta etapa. Entre d’altres, Els
Comediants, que va nàixer l’any 1972 i Dagoll-Dagom, l’any 1974.
Una mica més tard es van fundar altres companyies com La Cubana i La
Fura dels Baus. La part més innovadora del teatre de grup ha estat
protagonitzada per aquesta última.
Cap
a finals dels vuitanta, però, aquest estat de coses va començar a
canviar. El Lliure va estrenar textos de Benet i Jornet i altres
autors. El Centre Dramàtic, de Rodolf Sirera o Josep M. Muñoz
Pujol. I van començar a aparéixer tot un seguit de dramaturgs nous:
Sergi Belbel, Jordi Galceran, Lluïsa Cunillé, Josep Pere Peyró o
Lluís-Anton Baulenas. El fenomen de «recuperació del text» té
una correspondència clara en l’àmbit europeu. La paraula es
revaloritza com un element clau de la representació teatral, per la
seua capacitat d’abstracció, d’organització d’imatges i,
sobretot, d’acció. Ara bé, la producció d’aquests nous autors
ja no tindrà res a veure amb la producció dels anys anteriors, ni
amb la pròpia tradició dramàtica. S’imposen nous models, molt
diversificats, com Samuel Beckett, Harold Pinter, Thomas Bernhardt o
David Mamet. En l’escena catalana aquesta renovació del teatre de
text ha estat protagonitzada en bona part per l'evolució de Benet i
Jornet. La seua obra té el mèrit d’haver sabut connectar amb les
noves formes d’escriptura, i això fins al punt d’esdevenir
pràcticament l’únic punt de referència autòcton per als nous
dramaturgs més joves. S’ha d’esmentar també el fenomen de les
sales alternatives. Una d’elles, la Sala Beckett de Barcelona, ha
assumitx la responsabilitat d’educar i projectar els nous
dramaturgs autòctons. Dels tallers de dramatúrgia impartits per
José Sanchis Sinisterra en aquesta sala, han sorgit les veus més
sòlides del panorama dramatúrgic actual, com Lluïsa Cunillé.
Aquesta
recuperació del dramaturg està marcada per l'emergència d'un nou
tipus d'autor teatral. Es tracta d’un autor que s'implica plenament
en el procés creatiu de l'espectacle, sovint desdoblant-se en
intèrpret o en director. Ja no és l'escriptor que elabora un text
literari que després, i al seu marge, serà concretat per un
escenificador, sinós l'autor dramàtic, veritable home de teatre,
plenament involucrat en la creació de l'espectacle, implicant-se en
tot el procés de producció. En la dramatúrgia catalana d'avui
constatem l'emergència d'aquesta nova tipologia autoral: autors que
no s'han quedat en la faceta purament textual, sinó que alhora
dirigeixen com Sergi Belbel o Lluís-Anton Baulenas. I encara hi ha
els qui escriuen, interpreten i dirigeixen els seus espectacles, com
Josep Pere Peyró o Carles Alberola. Aquest últim, juntament amb
Toni Benavent va fundar el 1994 la companyia Albena Produccions, amb
la qual ha muntat les seues pròpies obres. D’entre la seua
producció, fonamentalment de caràcter humorístic, destaquen
Besos(1999), Mandíbula afilada (2001) i, en coŀlaboració amb R.
García, Spot (2003).
De
tots aquests nous autors, l'exemple més significatiu, per la seua
producció i projecció exterior, és Sergi Belbel (1963), en aquests
moments l'autor català i hispànic viu més representat a Europa.
Des de les seues primeres obres, en què la influència de Samuel
Beckett i del minimalisme es va traduir en productes abstractes i
essencialitzats, Belbel ha progressat cap a la reproducció més
realista de la nostra societat, especialment de la violència oculta
en les nostres actituds i en les nostres accions quotidianes. D’entre
les seues obres cal destacar Tàlem (1990), Després de la pluja
(1992) I La sang(1998). La meteòrica ascensió de Belbel com a autor
teatral s'atribueix a la tria d'arguments quotidians tractats des
d'una òptica peculiar que combina dramatisme i humorisme, així com
a l'agilitat dels seus diàlegs i a l'eficaç estructura de les
peces, aspectes que tenen molt a veure amb la seva doble condició
d'autor i director escènic.
Lluïsa
Cunillé representa una de les veus més personals de tota la nova
dramatúrgia catalana. El seu és un teatre d'investigació que
capgira les categories dramatúrgiques usuals: suspén les
referències de situació i renuncia a un diàleg que faça
progressar l'acció. Es tracta d'un nou tipus de diàleg,
fragmentari, repetitiu i obert, ple de dubtes i silencis, en una
tendència anomenada «poètica de la sostracció». «la particular
art poètica que regeix la composició de tot el teatre de Cunillé
opera precisament per atenuació, per eliminació, per omissió. Hi
ha una mancança fonamental que relativitza i suspèn el sentit i fa
impossible l'inequívoc, el que és transparent, explícit, el que és
obvi. A partir d'aquesta omissió, la quotidianitat més familiar
s'omple d'esquerdes per on sorgeix el sinistre.» De fet, les trames
de Cunillé són pràcticament immòbils, irrellevants, i els
conflictes, altament ambigus o directament insignificants. Cunillé
situa el conflicte més en l'espectador que en la faula, i la tensió
es troba en les expectatives no tancades, en els enigmes sense
resoldre i en els signes buits.
La
majoria dels nous autors investiguen en la superfície del llenguatge
per tal de definir petites batalles o estratègies de poder. Aquesta
confrontació ha estat dirigida a presentar sobretot temàtiques
d’abast individual (la crisi de la parella, la incomunicació, la
soledat, la malaltia o l’envelliment), però també d’abast
coŀlectiu (la violència, el racisme o la marginalitat).
Un
dels fenòmens que més ha contribuït a la difusió del teatre
català ha estat la capacitat d'adaptació a espectacles diversos,
pròpia de la cultura d'una societat postindustrial. Autors com
Belbel, Benet i Jornet o Sirera han escrit també musicals, guions
per a les sèries de televisió o comèdies, un gènere que, per la
seua capacitat de barrejar registres i estils, s'ha revelat cada
vegada més apte per a transmetre els plantejaments i els dubtes de
la nostra època.
En
l’escriptura teatral actual podem observar les característiques
següents:
a) Hi ha una dramatúrgia que analitza la realitat a través de la ironia i l'humor, en una línia de
recerca expressiva que combina l'experimentació formal i la comicitat, tendència capitanejada per Sergi Belbel, el qual encapçala una prolífica generació de nous dramaturgs. Belbel és un escriptor de grans èxits, estretament vinculat a la pràctica escènica, bon coneixedor dels mecanismes de l'escenificació, inclinat a una estètica deliberadament deslligada de la tradició autòctona.
a) Hi ha una dramatúrgia que analitza la realitat a través de la ironia i l'humor, en una línia de
recerca expressiva que combina l'experimentació formal i la comicitat, tendència capitanejada per Sergi Belbel, el qual encapçala una prolífica generació de nous dramaturgs. Belbel és un escriptor de grans èxits, estretament vinculat a la pràctica escènica, bon coneixedor dels mecanismes de l'escenificació, inclinat a una estètica deliberadament deslligada de la tradició autòctona.
b)
Una altra dramatúrgia, en canvi, empra estratègies de discurs en
què el diàleg es fragmenta, es repeteix i està ple de dubtes,
silencis, omissions i interrogants, en què la comunicació entre els
personatges es converteix en una lluita tàctica. És una teatralitat
poc interessada en els problemes de l’actualitat, centrada en els
conflictes individuals més que en els col·lectius, amb personatges
innominats. És la “teatralitat opaca”, que es forjà en els
Tallers de Dramatúrgia del valencià Sanchos Sinisterra a la Sala
Beckett de Barcelona. L'exponent màxim d'aquesta tendència de
"poètica de la sostracció", són Lluïsa Cunillé i Paco
Zarzoso.
c)
Pel contrari, hi ha autors dramàtics que s’aproximen a la realitat
i s'interessen pels problemes del nostre temps des d'una òptica
reflexiva i gens trivial: Toni Cabré, Manel Dueso.
d)
També tenim la via comercial, derivada de la cultura mediàtica de
les telesèries, que es decanta per una comèdia fàcil, lleugera i
ben construïda, i que revisa els gèneres tradicionals amb la
finalitat que el producte escènic arribe a un major nombre
d'espectadors: Carles Alberola.
e) Finalment, tenim el “teatre de la irritació”, que consisteix a increpar el públic i incomodar-lo, a fi de provocar-hi alguna reacció.
No hay comentarios:
Publicar un comentario