TEMA
12: Descriu els aspectes més importants de l’obra teatral de
Manuel de Pedrolo
Manuel
de Pedrolo (l’Aranyó, 1918-Barcelona, 1990) és un dels autors més
prolífics de la nostra literatura contemporània i que ha fet
incursions en gèneres molt diversos. Va tenir una gran influència
sobre la societat catalana dels setantes i dels vuitantes
principalment com a escriptor, però també com a figura pública,
per la defensa dels valors socials de llibertat i justícia i pel
compromís amb la llengua i la cultura del seu país. S’ha
recompensat la seua tasca d’escriptor amb molts premis, entre els
quals destaca el Premi d’Honor de les Lletres Catalanes del 1979.
Després
d’incursions en diversos oficis i treballs, a partir del 1946 va
començar a escriure amb regularitat i a treballar d’assessor
literari, traductor i corrector de textos. Va dirigir la col·lecció
“la Cua de Palla”, d’Edicions 62, en la qual va reunir els
millors mestres del gènere novel·lístic policíac. El 1954, va
guanyar el premi Joanot Martorell per la seua novel·la Estrictament
personal, el mateix any en què va començar un intens període com a
dramaturg i que va tancar voluntàriament a principi dels anys
vuitantes, després d’una fecunda producció. Entre altres obres
teatrals, es poden destacar: Els hereus de la cadira (1954), L’ús
de la matèria (1963), La sentència (1966), Aquesta nit tanquem
(1973), D’ara a demà (1982). Va escriure també poesia, però en
el gènere que ha estat més conegut i més llegit és en el
narratiu, amb més d’un centenar d’obres entre
les
quals es poden citar: Es vessa una sang fàcil (1954), Totes les
bèsties de càrrega (1967), Mecanoscrit del segon origen (1974), Joc
brut (1965), Text Càncer (1974), etc. Coneixedor de tots els gèneres
novel·lístics i amb un gran domini de la llengua, Pedrolo aplica al
realisme base de la seua narrativa les aportacions tècniques
renovadores de la novel·lística del segle XX.
L’obra
dramàtica de Pedrolo ocupa un lloc destacat en el panorama teatral
de postguerra; ho demostra la bona crítica que ha tingut i el fet
que siga un dels nostres dramaturgs més traduït i citat. Gran part
de les seues peces dramàtiques es poden circumscriure tècnicament
al teatre de l’absurd: situacions inicialment absurdes, poca acció,
escenografia nua o simple i de vegades al·legòrica, temps i espai
inconcrets, llenguatge telegramàtic amb repeticions i equívocs...
Però, amb tot, el desenvolupament de les obres presenta una
coherència discursiva de plantejament, nus i desenllaç.
Els
personatges de Manuel de Pedrolo, que responen a grans trets als
d’aquest corrent teatral, són personatges essencializats, de
vegades innominats i entre els quals falla la comunicació. Habiten
en un món tancat, que els separa de manera radical de l’espai
exterior i, en aquesta situació, reaccionen de dues maneres: alguns
s’hi acostumen i accepten la situació a causa de la por que tenen
a tot el que no coneixen; altres es rebel·len i intenten enderrocar
els murs de la seua presó i l’escorcollen i
l’amiden,
però sembla que acaben fracassant.
En
realitat, davall la tècnica del teatre de l’absurd, hi ha una
reflexió filosòfica sobre la condició de l’ésser humà i sobre
la llibertat. És més, tècnica i temàtica existencial naixen del
compromís social i polític de Pedrolo: responen a una acció de
denúncia contra la injustícia, contra l’intent de genocidi
cultural i polític. Així, el seu teatre es correspon perfectament
amb la seua obra narrativa, cosa que mostra la coherència interna de
l’escriptor.En conclusió, podem reconéixer en l’obra teatral de
Manuel de Pedrolo la tasca d’un escriptor profundament compromés
en la defensa de la seua cultura; la influència d’alguns dels
corrents teatrals més importants del teatre europeu de postguerra,
especialment
del teatre de l’absurd, i la influència del corrent de pensament
existencialista en la seua vessant de reflexió sobre la llibertat i
la condició de l’ésser humà. La seua important tasca cultural va
ser reconeguda l’any 1979 quan se li va concedir el Premi d’Honor
de les Lletres Catalanes.
No hay comentarios:
Publicar un comentario