1. Comprensió del text
Avaluarà la capacitat de l’alumnat de
comprendre un text. Es demanarà a l’alumnat que responga quatre preguntes sobre
un text de 25 a
30 línies de caràcter literari o no literari. Les preguntes seran del tipus
següent:
1. Descriure el tema i les parts bàsiques del
text.
2. Resumir el contingut del text amb una
extensió màxima de 10 línies.
3. Identificar la tipologia textual
especificant els trets corresponents que apareixen al text.
4. Identificar el registre (formal/informal)
i la varietat geogràfica especificant els trets corresponents que apareixen al
text.
5. Identificar recursos expressius o
tipogràfics presents al text: metàfora, metonímia, hipèrbole, tipus de lletra,
cometes, etc.
6. Identificar les veus del discurs.
7. Identificar i justificar les marques de
modalització del text.
Les dues primeres preguntes generalment es
correspondran amb els enunciats 1. i 2., i les altres dues se seleccionaran a
partir dels altres enunciats d’acord amb les possibilitats que oferirà cada
text.
2. Anàlisi lingüística del text
Avaluarà la competència lingüística i el
coneixement reflexiu del model lingüístic de referència. Es demanarà a
l’alumnat que responga tres preguntes sobre qüestions de pronúncia,
gramaticals, lèxiques i fraseològiques relacionades amb el text, com ara les
següents:
1.Qüestions sobre aspectes bàsics de la
pronúncia: distinció entre vocals obertes i tancades (o/e), entre consonants
sibilants sordes i sonores, entre consonants palatals sordes i sonores, enllaços
fonètics (fonosintaxi: “les ales”, “una hora”).
2. Qüestions sobre l’ús dels temps verbals:
alteració de les referències temporals d’un fragment (ex.: de present a
passat, de passat a present).
3. Qüestions sobre aspectes sintàctics i
discursius: identificació de les funcions sintàctiques, tipus d’oracions
compostes, mecanismes gramaticals de referència (pronominalització –febles,
relatius–, connectors i dixi).
4. Qüestions de lèxic, semàntica, fraseologia
i terminologia: definir o donar un sinònim, un antònim, hiperònim o un hipònim
de mots o termes extrets del text; explicar (per mitjà d’un sinònim o d’una
definició) el significat d’unitats fraseològica extretes del text o generar una
frase en què es faça servir correctament mots, termes o unitats fraseològiques
extrets del text.
3. Expressió i reflexió crítica
El punt d’atenció d’aquesta part de la prova
serà la capacitat de l’estudiant d’elaborar textos en un registre formal i de
valorar críticament un text. S’hi plantejaran dues qüestions. Cada qüestió
demanarà la producció d’un escrit d’extensió mitjana (unes 150 paraules). La
primera se centrarà en la literatura i podrà tenir un dels enunciats següents:
1. Explica en quina mesura el context
sociopolític dels anys posteriors a la Guerra Civil fins als anys 70 condiciona
la producció narrativa de l’època.
2. Explica les característiques més
importants de l’obra literària d’Enric Valor.
3. La producció literària de Mercè Rodoreda
incideix sobre la psicologia dels personatges. Estàs d’acord amb aquesta
asseveració? Explica per què.
4. Què destacaries de la narrativa dels anys
70 fins a l’actualitat? Reflexiona, sobretot, entorn de les novetats en la
tècnica literària i del context sociocultural.
5. Explica en quina mesura la narrativa curta
de Quim Monzó reflecteix la societat contemporània i amb quins recursos
literaris ho fa.
6. Descriu les tendències més rellevants de
la poesia en el període que va des de la postguerra fins a finals dels anys 70.
7. Explica les aportacions de Vicent Andrés
Estellés al gènere poètic.
8. Explica les característiques més
importants de la producció poètica de Salvador Espriu.
9. Descriu les característiques bàsiques de
la poesia actual.
10. La poesia de Miquel Martí i Pol ha
aconseguit un gran ressò social. Explica-ho i raona-ho.
11. Descriu la renovació teatral del període
que va des de la postguerra fins als anys 70.
12. Descriu els aspectes més importants de
l’obra teatral de Manuel de Pedrolo.
13. Descriu les característiques bàsiques de
l’escriptura teatral actual.
14. Explica l’obra teatral de Josep Maria
Benet i Jornet i la seua relació amb el món audiovisual.
15. Valora la repercussió de l’assaig de Joan
Fuster en el context de l’època.
16. Joan Francesc Mira ha reflexionat en els
seus assajos sobre la nostra realitat contemporània. Explica-ho.
La segona qüestió serà oberta, tot i que
vinculada amb el text de l’opció triada. En general, servirà perquè
l’estudiant produïsca un text (al voltant de 150 paraules) en què mostrarà la
seua competència comunicativa i, segons els casos, la seua capacitat per a
donar una opinió raonada, per a reelaborar informació pròpia i la que puga
fornir-li el text, per a connectar el contingut del text amb lectures i amb
experiències pròpies, etc.
Si el text de l’opció triada és literari,
aquesta pregunta podrà consistir en un comentari expositiu i argumentatiu
sobre algun aspecte que vincule la literatura amb la societat i amb
l’experiència personal: reflexió sobre l’adaptació d’alguna obra literària al
cinema; reflexió sobre la creació literària personal; reflexió sobre els propis
hàbits lectors (literatura, premsa, còmics, etc.); ressenya crítica sobre una
lectura; redacció d’un text narratiu connectat amb el contingut del text de
l’opció triada i basat en experiències pròpies, etc.
Si el text de l’opció triada no és literari,
aquesta pregunta podrà consistir a elaborar un text de característiques i de
tema semblants però basat en informació pròpia; valorar el contingut o les
opinions del text de l’opció triada; redactar una crònica sobre una pel·lícula
de temàtica connectada amb el text de l’opció triada; etc.
No hay comentarios:
Publicar un comentario