. ESQUEMES TEXTUALS
Depenent de la complexitat del tema o temes a explicar, en un text podem trobar un o diversosesquemes amb què s’expressa el contingut del text i se n’organitza la informació. El més usualssón els següents:
PROBLEMA/ SOLUCIÓ
Es planteja un problema i seguidament la manerade resoldre’l.
CAUSA/CONSEQÜÈNCIA
Es parteix també d’un problema inicial però, enacabant, es mira a determinar la causa que l’hagenerat o els efectes que se’n deriven.
PREGUNTA/RESPOSTA
Es presenta una pregunta i a continuació es respon.
COMPARACIÓ/CONSTRAST
Es comparen dos fets per trobar-hi semblances idiferències.
DESCRIPCIÓ
Es descriu el fet o l’aspecte que es vol fer entendre.Sol ser la base de les definicions.
SEQÜÈNCIA/TEMPORAL
Se segueix una ordenació temporal del contingut.
ENUMERACIÓ/CLASSIFICACIÓ
El contingut s’organitza en classes o categories.
5. ORDRE DE LES IDEES
L’ordre de les idees dels textos expositius, i en general dels científics, depenen no sols deltema, del propòsit de l’autor i de la forma d’expressió utilitzada, sinó també del mètoded’orientació i de desenvolupament seguit. En general, els textos científics segueixen, en la seuaexposició un orde
deductiu
(d’anàlisis, del més general al particular) o inductiu (de síntesis,
del més particular al general). També hi podem trobar estructures enquadrades ( el tema apareix plantejat al principi i al final) i paral·leles ( el text tracta de temes o d’idees sobre el mateixtema d’igual jerarquia, no n’hi ha cap que siga més important que l’altra)
6. ELS CONNECTORS ALS TEXTOS EXPOSITIUS
Pel que fa als
connectors
, conjuncions o altes tipus de locucions amb valor relacionant, hi tenenun valor principal aquelles que establixen connexions lògiques entre els elements lingüístics: lescausals (
perquè, ja que, pe això, per aquesta causa...
) les il·latives (
doncs, per tant, enconseqüència, així...
) i les finals (
perquè, a fi que, a fi de, per tal que, per tal de, amb l’objectiude, amb la finalitat de...
); i també les que matisen o primfilen la validesa de les assercions, comles adversatives (
però
), les condicionals (
si sempre que, a condició que...
) i les concessives(
malgrat que, a pesar que...
) Pel que fa a la conjunció “
o
”, indicant disjunció o equivalència, laseua aparició es deu a l’afany d’exactitud i claredat. D’altra banda , les estructures modals icomparatives (
com, semblant a, diferent de...
) tenen un paper important en les operacionsd’exemplificació.
6.1.- CONNECTORS LÒGICS
Pel que fa als connectors, conjuncions o altres tipus de locucions amb valor relacionant, hitenen un valor principal aquelles que estableixen connexions lògiques i semàntiques entreels components d’un text.
Per indicarla causa
perquè, ja que, per això, per aquesta causa, considerant que, a causa de, puix que, atés que, gràcies a, a força de, a raó de, per culpa de…
Per indicarconseqüència
doncs, per tant, en conseqüència, per consegüent, i doncs, cosa que, demanera que, així, així és que
Per indicarla finalitat
perquè, a fi que, a fi de, per tal que, per tal de, amb l’objectiu de, amb lafinalitat de...
Per indicaraddició
i, i també, a més, a més a més, així mateix, fins i tot...




No hay comentarios:
Publicar un comentario